Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Zwanger worden: voedsel heeft er heel wat mee te maken

Prijs € 29

GRATIS verzending vanaf € 60,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Zwanger worden en voedsel: inleiding
 
Je voedsel en je gewicht hebben veel te maken met zwanger worden. Deze twee factoren beïnvloeden namelijk op allerlei manieren je vruchtbaarheid en, in een later stadium, de gezondheid van de baby. Zo verhogen te lage concentraties foliumzuur, vitamine B6 en B12, ijzer, kalk en zink bij de toekomstige moeder de kans op afwijkingen bij de baby. Ook kunnen die tekorten een vroeggeboorte veroorzaken.
 
Vooral het gebruik van foliumzuur is zeer belangrijk. Best is foliumzuur al te beginnen nemen op het moment dat je plant om zwanger te gaan worden. Vrouwen die voldoende foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap nemen, hebben veel minder kans om een kind met bijvoorbeeld een open rug of een gespleten gehemelte ter wereld te zetten. Samengevat: vrouwen die wensen zwanger te worden, moeten ervoor zorgen dat ze voldoende foliumzuur, vitamines, mineralen en sporenelementen binnen krijgen.
 
Het klinkt vrij logisch, maar een vrouw die gezond eet en voldoende vitamines en mineralen naar binnen werkt, zal ook veel vruchtbaarder zijn dan een vrouw die dit niet doet. Een overdaad aan alcohol, roken en drugs hebben een negatieve invloed op de vruchtbaarheid.
 
 
Voedsel en zwanger worden: over foliumzuur
 
Foliumzuur is, zoals daarnet reeds aangehaald, een zeer belangrijke stof in het voedsel als je zwanger wil worden. Vandaar dat we het toch nog eens even extra in de verf zetten. 
 
Je doet er best aan dit als extra voedingssupplement te nemen vooraleer je zwanger wordt. Uiteraard kun je nooit op voorhand weten wanneer je zwanger gaat worden, maar ideaal zou zijn dat je toch al een maand tevoren foliumzuur neemt. Bij de apotheek verkoopt men dit meestal in tabletten van 0,5 milligram, waarvan je er dan eentje per dag van neemt. 
 
Tegenwoordig zijn er bij de apotheker ook multivitaminentabletten verkrijgbaar die speciaal bedoeld zijn voor zwangere vrouwen en die reeds foliumzuur bevatten. Aangezien de hoeveelheid die verwerkt zit per tablet van merk tot merk verschilt, moet je dan wel op de verpakking even kijken hoeveel tabletten je dagelijks moet nemen.
 
Daarnaast eet je best ook nog voedsel dat rijk is aan foliumzuur. Voorbeelden hiervan zijn broccoli, bladgroenten, volkorenbrood, peulvruchten, linzen, erwten, sinaasappelsap en noten. Al deze voedingsmiddelen zijn ook nog eens rijk aan ijzer, een andere voedingsstof die vele vrouwen tijdens hun zwangerschap moeten bijnemen.
 
 
Voedsel en zwanger worden: overdaad schaadt
 
Te weinig vitamines in je voedsel kunnen ervoor zorgen dat zwanger worden niet gemakkelijk wordt, maar ook een teveel kan een verminderde vruchtbaarheid veroorzaken. Bovendien is het belangrijk dat je vitamines en mineralen in de juiste verhoudingen tegenover elkaar gebruikt. Bij tabletten multivitaminen is met die verhoudingen wel rekening gehouden, maar neem toch nooit meer dan de aanbevolen dosering.
 
Andere artikelen
Top van de pagina