Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

VegetariŽr zijn en zwanger worden: mag dat?

Prijs € 29

GRATIS verzending vanaf € 60,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Vegetariër zijn en zwanger worden: inleiding
 
Stel: je bent vegetariër en je wilt zwanger worden. Allicht zit je dan met heel wat vragen over je voeding: er zal immers een klein wezentje met jou meeleven. En dat kleine wezentje, dat heeft heel wat bouwstoffen nodig om goed te groeien en te ontwikkelen. Hier zetten we op een rijtje waar je zeker op moet letten als je ervoor kiest een vegetarisch leven te leiden en zwanger te worden.
 
 
Vegetariër zijn en zwanger worden: vitamine D
 
Als je vegetariër bent en je wilt zwanger worden, haal je de meeste vitamine D uit het zonlicht. Alleen, dat wil in onze contreien wel eens ontbreken. 
 
Vitamine D komt ook voor in een aantal dierlijke producten zoals vette vis, eieren, melk en andere zuivelproducten. Vitamine D is belangrijk omdat dit het lichaam in staat stelt calcium uit het voedsel op te nemen. Andere levensmiddelen waar vaak extra vitamine D aan toegevoegd is, zijn vetstoffen zoals margarine. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine D is vijf microgram. Je kunt vitamine D ook als voedingssupplement gebruiken: het meest bekend zijn de druppeltjes. 
 
 
Vegetariër zijn en zwanger worden: vitamine B12
 
Ook vitamine B12 is belangrijk als je vegetariër bent en zwanger wenst te worden. Het komt namelijk enkel voor in dierlijke producten zoals kaas, eieren en boter. Tegenwoordig is dit ook wel aan de meeste vleesvervangers toegevoegd. 
 
Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. 
 
 
Vegetariër zijn en zwanger worden: hoogwaardige eiwitten
 
Dit is allicht de meest belangrijke voedingsstof om in de gaten te houden wanneer je vegetariër bent en zwanger wenst te worden. 
 
Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Het lichaam heeft aminozuren nodig om nieuwe cellen te maken en oude cellen te vernieuwen. Ook gebruikt het lichaam aminozuren om bepaalde stoffen te maken, zoals afweerstoffen en hormonen. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere moeten uit het eten komen. Deze aminozuren heten ‘essentiële aminozuren’.
 
Melk, kaas en eieren leveren veel eiwit. Maar ook in aan brood, noten, peulvruchten (bonen) en linzen. Bij plantaardig eiwit verschilt de aanwezigheid van essentiële aminozuren per product. Alleen soja bevat voldoende van alle essentiële aminozuren. Daarom moeten vegetariërs en vooral veganisten erop letten welke producten met eiwit zij eten.
 
 
Vegetariër zijn en zwanger worden: ijzer
 
Zelfs vrouwen die niet vegetariër zijn, komen vaak ijzer tekort wanneer ze zwanger worden. In de meeste gevallen zijn dus voedingssupplementen aanbevolen. Vooral rood vlees is namelijk een bron van ijzer. 
Andere dingen dan vlees die toch rijk zijn aan ijzer, zijn kaas, eieren, vleesvervangers, peulvruchten, noten en zaden. Vitamine C is eveneens meegenomen: dit bevordert namelijk de opname van ijzer. Daarom is het best om meerdere malen per dag fruit, groenten of vruchtensap te gebruiken dat rijk is aan vitamine. Een voorbeeld? Een glas sinaasappelsap bij het ontbijt, een schaaltje rauwkost bij de lunch en een portie groenten bij het eten. Vooral broccoli is een groente die erg rijk is aan vitamine C: het bevat zelfs meer dan citrusvruchten. 
 

 

Andere artikelen
Top van de pagina